MEMUPUK PERPADUAN SOSIAL MELALUI ANIMASI UPIN & IPIN
MEMUPUK PERPADUAN SOSIAL MELALUI ANIMASI UPIN & IPIN
ISI KANDUNGAN
1.0 PENGENALAN 3
2.0 ANIMASI UPIN DAN IPIN 4
3.0 USAHA KE ARAH PEMBENTUKAN KESEPADUAN
SOSIAL 7
4.0 WATAK-WATAK DALAM ANIMASI ”UPIN DAN IPIN” 9
5.0 FAKTOR-FAKTOR
YANG MEMBAWA KERUNTUHAN
PERPADUAN 16
PERPADUAN 16
6.0 KESIMPULAN 19
APENDIKS 20
1.0 PENGENALAN
1.0 PENGENALAN
Filem animasi atau kartun merupakan salah satu
media yang popular masa kini. Animasi berkembang pesat melalui televisyen dan
filem di mana kebanyakan penayangan mengambil tempoh masa yang agak lama jika dibandingkan
dengan tahun-tahun sebelumnya. Mohd Amir dan Md Sidin (2011) menambah bahawa
animasi telah berkembang daripada sebuah imej bergerak kepada teknologi ‘cel
animation’ (kaedah tradisional lukisan tangan) kepada penggunaan animasi 3D
secara keseluruhan. Secara asasnya, kandungan animasi yang disiarkan di
television dan filem mempunyai tema dan stail tersendiri yang bermula dari
cerita fantasi mahupun cerita rakyat. Namun begitu, jalan cerita dan kandungan
animasi boleh berubah mengikut cerita-cerita semasa atau yang mana paling tepat
dapat menepati citarasa penonton.
Kemunculan dua kanak-kanak lelaki dengan gelagat
tersendiri, Upin dan Ipin, di TV9 pada tahun 2007, bukan sahaja menjadi
fenomena malah menyuntik "nafas baru" kepada industri animasi negara.
Ketika itu, sama ada di kedai kopi, pusat
membeli-belah atau di mana sahaja lokasinya, karakter dua kanak-kanak lelaki
itu menjadi antara perbualan hangat diperkatakan.
Minat? Bukan sekadar merangkumi anak-anak kecil
malah si dewasa turut serta. Akan bagaimanapun, ini tidak bererti menerbitkan
sentimen "diskriminasi" kepada siri animasi televisyen atau filem
cereka animasi sebelum ini.
Karya seperti Usop Sontorian, Anak-anak Sidek
pernah membibitkan kehangatan luar biasa kepada industri animasi negara. Cuma,
ia agak sepi seketika dan kemunculan Upin dan Ipin mula membuka mata akan
potensi kreativiti animasi tempatan.
Animasi telah menjadi sebahagian kehidupan penting
dalam setiap individu mahupun masyarakat. Ia merupakan medium hiburan paling
hampir dengan penonton khasnya kanak-kanak. Malah tidak hairan jika stesen
televisyen Malaysia berusaha menyiarkan pelbagai program animasi yang menarik terutama
yang membawa mesej positif.
2.0 ANIMASI
UPIN DAN IPIN
”Upin & Ipin” ialah tajuk bagi sebuah siri
animasi tayangan singkat yang dihasilkan oleh syarikat animasi Les' Copaque di
Malaysia, dan juga nama bagi dua watak utama siri ini. Upin & Ipin
merupakan keluaran sampingan bagi filem Geng: Pengembaraan Bermula yang juga
menampilkan watak utama siri animasi tersebut.
Mula-mulanya, ”Upin & Ipin” disiarkan sempena
bulan Ramadan pada tahun 2007 di TV9 (Malaysia), dengan tujuan mendidik
anak-anak agar menghayati erti bulan mulia, kini menjangkaui lima musim dan
tidak terhad pada televisyen, bahkan juga dalam bentuk DVD dan penstriman video
melalui Internet. ”Upin & Ipin” juga berjaya dipasarkan di luar negara,
khususnya negara jiran Indonesia.
Program ini diterbitkan oleh Syarikat Les Copaque
Sdn. Bhd. hasil kerja berpasukan yang terdiri daripada Tan Shiek Wei, Usamah
Zaid, Shafiq, Tan Ying Sowk, Mohd Faiz dan Fuad Md. Din. Muzik yang melatari
“Upin dan Ipin” pula digubah oleh Yuri Wong dari The Factory Muzic Studio.
Bentuk ikatan sosial yang saling berkait antara satu sama lain dapat
ditunjukkan dalam program kartun ini. Hal ini kerana dalam program ini, ia
telah mengabungkan pelbagai etnik dalam hasil kerjanya.
Atas kejayaan menambat hati penonton serantau,
Upin & Ipin disenaraikan dalam Malaysian Book of Records sebagai
"Animasi Paling Berjaya" pada tahun 2011.
Peranan ”Upin dan Ipin” dalam memupuk kesepaduan masyarakat di Malaysia.
Animasi yang disukai ramai ini bukan sahaja
menarik minat golongan kanak-kanak, malahan golongan dewasa juga tidak
ketinggalan untuk mengenali dengan lebih dekat tentang animasi yang berjaya
ini. Dan disebabkan oleh itu ”Upin dan Ipin” secara tidak langsung berperanan
menjadi satu medium untuk menyatupadukan masyarakat yang berbilang kaum di
Malaysia. Ini boleh dilihat dari penerimaan animasi ini kepada penonton yang
berbilang kaum di Malaysia. Antara lain mengapa animasi ini berperanan
menyatupadukan masyarakat di Malaysia juga boleh dikenalpasti dari:
a)
Watak-watak yang berbilang kaum.
Watak utama ialah Upin dan Ipin. Dalam
program kartun ini, Upin dan Ipin mempunyai kawan-kawan yang daripada pelbagai
kaum. Mereka setiasa bermain bersama-sama sambil hormat menghormati nilai dan
budaya sesama mereka seperti mengetahui tradisional kaum-kaum. Kanak-kanak yang
menonton kartun ini juga akan mengikutkan gaya watak Upin dan Ipin berkawan
dengan kaum lain. Bukan sahaja kanak-kanak akan menonton animasi ini, ibubapa
atau ahli keluarga juga akan bersama anaknya menonton animasi ini. Oleh itu,
mereka akan serapkan nilai murni kesepaduan daripada animasi ini kerana animasi
ini telah menunjukkan konsep 1 Malaysia dan sentiasa berkawan tanpa mengira
agama, bangsa dan kaum.
b)
Penggunaan Bahasa Melayu.
Selain itu, watak-watak dalam animasi ini
mengunakan Bahasa Melayu iaitu bahasa kebangsaan untuk komunikasi. Ini dapat
mendidik kanak-kanak berkomunikasi dengan menggunakan bahasa kebangsaan dari
kecil seperti melentuh buluh biarlah dari rebungnya, supaya mereka berkoumikasi dapat lebih senang memahami antara satu sama
lain walaupun tidak sama kaum.
c)
Ajaran menghormati orang yang lebih tua.
Apa yang menariknya walaupun animasi ini
berkisar tentang kehidupan kanak-kanak yang aktif dan nakal namun sempat juga
diselitkan dengan ajaran-ajaran positif yang mengajar penonton cilik
menghormati orang yang lebih dewasa. Ini dapat dilihat dengan wujudnya watak
Kak Ros, Opah, Tok Dalang dan Cikgu Jasmin. Dalam animasi ini watak-watak yang
lebih dewasa sentiasa dihormati.
d)
Episod perayaan berbilang kaum.
Setiap kali ada perayaan utama di
Malaysia, siri animasi ”Upin dan Ipin” ini tidak pernah ketinggalan untuk
mewujudkan senario perayaan tersebut dalam siri mereka. Perayaan-perayaan utama
yang pernah digambarkan dalam siri animasi ”Upin dan Ipin” termasuklah perayaan
Hari Raya Aidilfitri, Tahun Baru Cina, Deepavali dan juga Krismas. Malahan ada
juga episod ”Upin dan Ipin” yang menyiarkan siri khas mengenai perayaan
sambutan kemerdekaan Malaysia. Dalam setiap siri atau episod perayaan ini,
animasi ini sentiasa menunjukkan teladan yang baik dan juga secara tidak
langsung mengajar penonton-penonton menghormati perayaan agama yang berbilang
bangsa. Setiap siri dan episod animasi ini mampu memberi pengaruh dan impak
besar kepada masyarakat seluruh negara. Apa yang diterjemahkan dapat memupuk
semangat perpaduan kaum berbilang bangsa, penerapan kasih sayang terhadap
negara, aspek disiplin serta gambaran suasana sosial politik Malaysia secara
lelucon tanpa berat sebelah.
e)
Patriotisme
Selain itu, animasi Upin dan Ipin ini juga
banyak memberi tumpuan tentang etika dan tanggungjawab yang mana merupakan
konsep penting yang perlu ada dalam melahirkan rakyat yang bersemangat
patriotisme. Watak-watak lain seperti nenek iaitu Opah dan Kakak Ros memainkan
peranan penting dalam memberi nasihat, bimbingan dan menjadi pendengar mereka keluhan
mereka berdua. Nilai-nilai murni yang cuba ditonjolkan dalam cerita animasi ini
mudah difahami oleh kanak-kanak dan menjadi satu pengalaman atau kenangan kekal
kepada mereka (Les’ Copaque, 2010).
Kesimpulannya, karater-karater program ini dapat
memupuk kesepaduan sosial di Malaysia dalam masyarakat melalui nilai-milai
murni dan bahasa supaya merealisaikan konsep 1 Malaysia yang ditetapkan oleh
perdana menteri. Dengan ini masyarakat akan hidup dalam harmoni dan aman kerana
tidak akan berlaku konflik antara kaum seperti konflik perkara 513.
3.0 USAHA KE ARAH PEMBENTUKAN
KESEPADUAN SOSIAL
Dasarwarsa ini, sering meniti dari bibir ke bibir
umat manusia di segenap penjuru tentang isu perpaduan kaum. Di Malaysia, kita
mempunyai pelbagai kaum dan etnik seperti Melayu, Cina, India, Iban dan
Kadazandusun. Pihak kerajaan telah betungkus lumus memikirkan seribu satu cara
untuk mengeratkan lagi perpaduan kaum agar peristiwa hitam pada 13 Mei yang
melanda negara Malaysia tidak berulang lagi. Persoalannnya, apakah strategi
yang boleh dilaksanakan demi mewujudkan perpaduan kaum di tanah air tercinta
ini?
Usaha-usaha ini sepatutnya tidak hanya terhad pada
penggunaan media massa yang menggunakan medium animasi sebagai contohnya. Pihak
sekolah juga turut patut memikul tanggungjawab dalam mewujudkan perpaduan kaum
dalam kalangan pelajar. Tindakan ini harus dilakukan oleh setiap guru di
sekolah. Sebagai contoh, para pendidik
di sekolah boleh menerapkan nilai perpaduan kaum dalam diri pelajar melalui
mata pelajaran Pendidikan Sivik dan Kewargenegaraan dan Moral. Bukan sekadar
itu, pendidik juga boleh mempratikkan nilai perpaduan ini dalam kehidupan
seharian mereka. Hal ini demikian kerana murid akan mudah terpengaruh dengan
setiap perkara yang dilihatnya melalui tindakan guru. Tegasnya, semua guru
haruslah menunujukkan teladan yang baik kepada pelajar dan mereka harus
menjauhi perkara buruk bak kata peribahasa kalau baik jadikan teladan, kalau
jahat jadikan sempadan.
Selain itu, modus operandi yang boleh digunakan
oleh pihak kerajaan bagi mewujudkan perpaduan dalam kalangan masyarakat
termasuklah menggiatkan kempen kebudayaan bagi menarik minat masyarakat
mempelajari budaya kaum lain. Dengan mempelajari budaya kaum lain, masyarakat
akan mampu untuk memahami aktiviti kebudayaan kaum lain. Aktiviti yang boleh
diadakan semasa kempen tersebut termasuklah pertandingan pakaian tradisional,
permainan tradisional, pertandingan tarian tradisional seperti tarian Zapin,
Kuda Kepang, Ngajat, Bharata Natyam dan tarian Singa serta pertandingan kuiz
berkaitan dengan budaya sesuatu kaum. Dengan melibatkan masyarakat berbilang
bangsa dalam sesebuah aktiviti kebudayaan, nilai perpaduan akan dapat disemai
sedikit demi sedikit. Orang dahulu selalu berpesan bahawa sedikit-sedikit
lama-lama jadi bukit maka perpaduan yang disemai sedikit-sedikit akan menyubur
dalam diri masyarakat berbilang kaum hari ini. Tegasnya, kepelbagaian budaya
tidak akan dapat menghalang masyarakat pelbagai kaum untuk bersatu padu.
Seterusnya, perpaduan kaum dapat diwujudkan dengan
mengunjungi rumah terbuka. Pelbagai bangsa berkumpul di bawah satu bumbung
menepati harapan Perdana Menteri Malaysia, Dato’ Seri Najib Bin Tun Abdul Razak
iaitu Gagasan 1 Malaysia. Bukan itu sahaja, pelbagai juadah enak boleh
dihidangkan semasa rumah terbuka tersebut seperti nasi minyak, aneka masakan
goreng , aneka kuih tradisional, serta makanan kegemaran ramai iaitu ketupat.
Perpaduan kaum akan terjalin secara tidak langsung sambil mereka menikmati
juadah yang diadakan. Intim perpaduan yang diwujudkan dengan mengunjungi rumah
terbuka dapat menjamin kedamaian di Malaysia demi jangka masa yang lebih lama
bak kata mutiara Melayu bersatu teguh, bercerai roboh. Secara mudahnya, rumah
terbuka bukan sahaja didefinisikan sebagai juadah yang enak dan mampu
membuatkan orang terliur, malahan tindakan ini juga ditafsirkan sebagai
perpaduan kaum akan terjalin dengan lebih erat.
Antara lain, berbagai-bagai pendekatan yang boleh
diambil bagi mewujudkan perpaduan kaum dalam kalangan masyarakat. Semua pihak
perlu bantu-membantu bagai aur dengan tebing agar nilai perpaduan dapat
diterapkan dalam kalangan generasi muda kini kerana bertepuk sebelah tangan
tidak akan berbunyi. Sebagai pemimpin masa hadapan,generasi muda seharusnya
memiliki sikap perpaduan dalam diri mereka. Hal ini demikian kerana pemuda
harapan bangsa,pemudi tiang negara. Hal ini juga secara tidak langsung
memudahkan kerajaan dalam mencapai visi kudsi Gagasan 1 Malaysia pada masa
hadapan.
4.0 WATAK-WATAK DALAM ANIMASI
”UPIN DAN IPIN”
Upin dan Ipin, ialah sepasang adik-beradik kembar
lelaki Melayu yang tinggal bersama kakak dan opah mereka di sebuah rumah
kampung yang terletak di Kampung Durian Runtuh. Mereka berdua telah kehilangan
kedua-dua ibu bapa sewaktu kecil (seperti dinyatakan dalam episod Hari Raya dan
Istimewa Hari Ibu).
Sebagai panduan membezakan kembar yang berkepala
botak ini, Upin ada sehelai rambut berlilit pada kepalanya dan berbaju kuning
yang tertulis huruf U padanya. Manakala Ipin pula botak licin dan berbaju biru
yang tertulis huruf I serta memakai kain merah pada lehernya.
Ipin lebih riang berbanding kembarnya. Upin pula
seorang yang memandang serius peranannya sebagai abang kepada Ipin. Jika ada
satu barang yang cenderung mendapatkan ialah Upin karena Upin adalah abang
kecuali jika diarahkan berkongi oleh Opah. Upin juga lebih pandai bersuara dan
menjadi dalang utama di sebalik gelagat-gelagat nakal yang dilakukannya dan
kawan-kawannya. Ipin cenderung untuk mengulang satu-satu perkataan tiga kali
dalam ayatnya, khususnya "Betul, betul, betul" dan lebih gemar makan
daripada Upin. Ipin menyukai Ayam Goreng. Ipin juga lebih periang dan pandai
dalam pembelajaran berbanding Upin. Pada Episod "Kembara Ke Pulau Harta
Karun" Upin memilih Kapal Baru dan Ipin lebih memilih makanan (Ayam
Rendang, Ayam Madu, Ayam Kuning, Ayam Goreng).
Namun watak-watak di dalam animasi ”Upin dan Ipin”
tidak terhad pada hanya Upin dan Ipin. Terdapat lebih dari 26 watak dalam
animasi ini dan setiap watak ini mempunyai personaliti mereka yang tersendiri.
Apa yang menariknya setiap watak ini menyampaikan teladan yang baik dan bagus
bagi setiap situasi yang mereka hadapi. Watak-watak ini juga sebenarnya memberi
impak yang besar dalam usaha menyatupadukan masyarakat yang berbilang kaum di
Malaysia. Watak-watak ini dikenali sebagai:
a) Jarjit Singh
Jarjit ialah seorang kanak-kanak lelaki berketurunan
India Punjabi. Meskipun sebaya usianya dengan rakan-rakan sekelas yang lain
tetapi suaranya garau seolah-olah dewasa. Jarjit juga dikenali kerana
kepandaian berjenaka dan berpantun, khususnya pantun dua baris yang bermula
dengan "Dua tiga". Ketika diperkenalkan dulu, Jarjit seolah-olah
disisihkan ketika cuba menyertai permainan orang lain, tetapi lama-kelamaan
rakan-rakannya membiasakan diri dengan gelagat Jarjit ketika bermain.
Watak ini memainkan peranan penting dalam memupuk
masyarakat menggunakan Bahasa Melayu sebagai medium perantaraan utama dalam
kehidupan seharian. Lihat sahaja bagaimana jarjit petah berpantun menggunakan
Bahasa Melayu, ianya bukan sahaja lucu malahan dapat memberi semangat kepada bangsa
bukan Melayu untuk mempelajari dana arif dalam berbahasa Melayu.
b) Ismail bin Mail
Mail adalah yang paling rajin di kalangan
kawan-kawan Upin dan Ipin, bukan sahaja di sekolah, bahkan juga gigih mencari
rezeki dengan membantu ibunya di gerai ayam goreng. Adakalanya dia juga
melibatkan diri dalam gelagat nakal adik beradik kembar ini tetapi gopoh-gapah
dan sukar memberi tumpuan. Mail diperkenalkan dalam siri ‘Setahun Kemudian’,
ketika dia sukar hendak menunaikan puasa walaupun sudah cukup umur, tetapi dia
juga membantu ibunya menjual makanan di Pasar Ramadan. Akhirnya dia berpuasa
juga semenjak episod ‘Berpuasa bersama Kawan Baru.’
Watak Mail bukan sahaja mendidik supaya lebih
bersemangat berpuasa malahan watak ini sering menunjukkan teladan yang baik
seperti patuh kepada arahan ibunya sendiri. Mail juga menunjukkan bakatnya yang
pandai membantu ibunya berniaga di gerai mereka. Ini sudah pastinya dapat
memupuk semangat keusahawanan di kalangan penonton yang cilik dan juga sifat
bertanggunjawab.
c) Mei Mei
Watak Mei Mei melengkapkan lagi animasi “Upin dan
Ipin” ini. Xiao Mei Mei adalah seorang kanak-kanak perempuan yang comel, sopan,
rajin, dan waras sekali pemikirannya di kalangan kawan-kawan Upin dan Ipin.
Dalam musim pertama Upin & Ipin, sungguhpun berketurunan Cina dan bukan
beragama Islam, Mei Mei sempat mengingatkan Upin dan Ipin agar 'tidak
membangkitkan kemurkaan Tuhan mereka' dengan berponteng puasa.
Mei Mei juga terkenal di kalangan rakannya sebagai
seorang pelajar yang paling bijak di dalam kelas mereka. Mei Mei sering
mendapat pujian daripada cikgu mereka iaitu Cikgu Jasmin. Ini sudah pastinya
memberi semangat kepada penonton animasi ini agar belajar bersungguh-sungguh
dan menjadi pandai seperti Mei Mei.
d) Tok Dalang
Senin bin Khamis, atau lebih dikenali sebagai Tok
Dalang, ialah ketua penghulu Kampung Durian Runtuh dan pakar wayang kulit yang
berkali-kali menjuarai pertandingan wayang kulit (seperti yang dilihat pada
himpunan piala di rumahnya). Seperti Opah, Tok Dalang banyak meminta
pertolongan Upin, Ipin dan kawan-kawan, di samping memberi nasihat kepada
mereka. Tok Dalang ada beberapa batang pokok rambutan untuk dijual buahnya, dan
seekor ayam jantan peliharaan bernama Rembo. Ahli keluarga Tok Dalang yang
dikenali termasuk Tajol yang berumah tangga di bandar, dan dari Tajol ini
lahirlah cucu Tok Dalang iaitu Badrol iaitu satu lagi watak utama dalam
"Upin dan Ipin".
Watak Tok Dalang sebagai ketua kampung dan
penghulu Kampung Durian Runtuh memberi mesej yang jelas kepada penonton tentang
perlunya budaya menghormati pemimpin. Selain itu watak ini juga menunjukkan
sifat-sifat terpuji sebagai seorang pemimpin yang mana sentiasa membantu
penduduk Kampung Durian Runtuh yang dalam kesusahan.
e) Muthu
Muthu disapa sebagai Uncle Muthu oleh muda-mudi di
kampung, ialah seorang pegerai makanan Kampung Durian Runtuh dan bapa kepada
Rajoo. Antara makanan dan minuman yang dihidangkan di gerainya ialah nasi
dagang, nasi goreng, nasi ayam, teh tarik, Milo dan sebagainya; dalam erti kata
lain tidak banyak bezanya gerai Muthu dengan gerai mamak yang dijumpai di
bandar.
Watak Muthu dalam animasi “Upin dan Ipin” dianggap
penting dalam menggambarkan suasana harmoni berbilang kaum di Malaysia. Ini
dapat digambarkan dengan terlihatnya pelanggan-pelanggan di gerai makanan Muthu
yang terdiri dari berbilang-bilang bangsa.
5.0 FAKTOR-FAKTOR YANG MEMBAWA KERUNTUHAN PERPADUAN
Perpaduan adalah satu proses menyatupadukan anggota masyarakat dan
negara seluruhnya melalui ideologi negara supaya tiap-tiap anggota masyarakat
dapatmembentuk satu identiti dan nilai bersama serta satu perasaan kebangsaan
bersama di kalangan mereka.
Perpaduanmasyarakat merupakan sebahagian yang penting daripada perpaduan
negara. Oleh itu adalah mustahak bagi kita meneliti latar belakang dan
ciri-ciri masyarakat majmuk di negara kita.
Terdapat berbagai-bagai factor yang membawa kepada keruntuhan perpaduan
sosial di Malaysia. Antara-antara factor tersebut termasuklah.
a) Sistem pendidikan yang berbeza
Sistem persekolahan yang wujud di negara ini, pada
dasarnya berpandukan sistem Barat yang diperkenalkan oleh pentadbiran British
mulai abad ke 19, iaitu pada peringkat permulaannya, di Negeri-negeri Selat.
Pada awal tahun itu,pihak British memberi keutamaan kepada pelajaran Melayu dan
Inggeris.Pendidikan Cina dan Tamil dibiarkan berkembang secara sendirian.
Pelajaran Cina telah membarai kesedaran kebangsaaan
pemuda –pemuda Cina. Sekolah Cina bukan hanya menggunakah bahasa Cina sebagai
bahasa pengantar, gurunya datang dari negara China, buku teks diimport dari
negara China dan berkiblatkan China.
Sekolah Tamil pula menggunakan bahasa Tamil sebagai
bahasa pengantar yang tunggal. Kebanyakan sekolah Tamil terletak di kawasan
ladang dan sebahagian besarnya dibiayai oleh syarikat-syarikat yang memiliki
ladang-ladang berkenaan. Walau bagaimanapun, keadaan sekolah Tamil tidak pernah
setanding dengan sekolah-sekolah Cina, Melayu atau Inggeris.
Kerajaan sebelum merdeka menganggap sekolah Inggeris
sebagai sistem persekolahan yang unggul. Kelulusan sekolah Inggeris terdedah
kepada pemikiran Barat.Perbezaan di antara sekolah Inggeris dengan
sekolah-sekolah lain bukan dari segi bahasa pengantar sahaja, sukatan pelajaran
juga tidak sama dan sekolah Inggeris juga memberi kesan kepada perpecahan yang
berlaku di dalam masyarakat. Jelas sekali, sistem persekolahan sebelum merdeka
memainkan peranan penting mengekalkan keperibadian satu-satu golongan etnik
dan, di samping itu, mewujudkan dua golongan terdidik berpelajaran Inggeris dan
berpelajaran vernacular yang tidak mempunyai pandangan dunia (world–view) yang
sama.
Pihak Inggeris tidak memberatkan objektif perpaduan
dalam sistem pelajarannya. Tidak ada satu dasar pendidikan kebangsaan
sepertimana yang kita lihat hari ini. Yang penting bagi mereka ialah memberi
pelajaran kepada segolongan rakyat untuk membolehkan sebahagian mereka memenuhi
keperluan tenaga dan ekonomi.
b) Penyalahgunaan media massa
Penggunaan media massa seperti media sosial untuk
menyebar fitnah antara kaum adalah salah satu sebab utama yang membawa kepada
keruntuhan perpaduan sosial di Malaysia. Walaupun ada campur tangan dari pihak
kerajaan, perkara ini dilihat agak sukar dibendung kerana kurangnya kesedaran
pada masyarakat itu sendiri.
Media massa menyalurkan pelbagai maklumat yang dapat
mempengaruhi masyarakat pembaca. Tanpa adanya media, rakyat sesebuah negara
tidak mendapat sebarang pengetahuan terutama tentang isu global dan kehidupan
mereka umpama ‘katak di bawah tempurung’. pengaruh media massa juga adalah
salah satu faktor untuk memperkukuhkan perpaduan kaum. Media massa seperti
televisyen, majalah, internet dan akhbar memainkan peranan yang sangat penting
dalam pengukuhan perpaduan kaum. Contohnya ialah seperti menyiarkan rencana,
dokumentari dan drama khas untuk menyemaikan nilai perpaduan antara kaum.
c) Isu keagamaan
Beberapa isu sengaja dimainkan dan dijaja secara
langsung iaitu menyentuh isu sensitivity agama. Misalnya, isu murtad atau
penukaran agama, isu azan, isu kalimah Allah, isu perarakan kepala lembu, isu kepala babi, isu rumah
ibadat dan sebagainya. Jika isu yang sedia ada tidak ditangani dengan baik,
ianya boleh membawa kepada keruntuhan perpaduan sosial di Malaysia.
d) Isu ekonomi
Isu ekuti dan ketidaksamaan agihan kek ekonomi antara
kaum menjadi isu yang berpanjangan hingga sekarang dan mungkin berlanjutan
hingga masa depan. Jika isu ekonomi Berjaya diurus dengan baik, maka sebahagian
permasalahan negara ini Berjaya diselesaikan dan menjamin perpaduan sosial di
Malaysia. Dalam situasi ini, kerajaan
perlu memikirkan pendekatan yang bijaksana supaya masyarakat daripada etnik
bukan melayu dan Bumiputera tidak terkesan dengan tindakan yang diambil oleh
kerajaan.
6.0 KESIMPULAN
Animasi di televisyen atau filem bukanlah perkara baru dalam industry
penyiaran tempatan mahupun antarabangsa. Penggunaan teknologi moden seperti 3D,
CGI, dan banyak lagi menggalakkan pengeluaran program animasi sama ada bersiri
atau filem. Begitu juga dengan penambahan animator dan pengarah animasi yang
mahir serta berbakat dalam penghasilan idea-idea kreatif melalui animasi.
Selain itu, penggunaan animasi melalui pesanan khidmat masyarakat juga boleh
digunakan dalam meningkat kesedaran mengenai perpaduan, tolong menolong,
kesihatan, keselamatan dan banyak lagi. Penggunaan animasi terbukti berkesan
dalam menyampaikan mesej dengan betul diikuti pula dengan watak-watak yang
berjaya menambat hati penonton tidak kira muda atau tua. Selain itu, jalan
cerita yang menggambarkan identiti Malaysia boleh dilihat melalui animasi “Upin
dan Ipin” di mana perpaduan menjadi salah satu satu topik utama dalam
mempraktikkan semangat kebangsaan di Malaysia.
3140 PATAH
PERKATAAN
APENDIKS
RUJUKAN / REFERENSI
An Nasrah Abdul Rahim (2012) diambil http://www.sinarharian.com.my/rencana/kartun-pencetus-semangat-patriotisme-1.67106
Hassan Abdul Muthalib (2007). From
Mousedeer to Mouse: Malaysian Animation at the Crossroads. Journal of
Inter-Asia Cultural Studies, Vol 8 (2), p288-297
Hizreen Kamal (2010). Upin and Ipin. New
Strait Times 5 Jun. Senarai Artikel Terpilih WebInfoline JUN 2010
(Angkasapuri), Pusat Sumber Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan
(KPKK)
Kamil Othman (2013) Multimedia Kreatif Perbadanan Pembangunan
Multimedia (MDeC)
Khairul Ashraf , Kammed, Beh Yuen Hui and
A. Raman (2010). Upin & Ipin can help ease tension. The Star, Sept
6.
Khatijah Abd Rashid (2013), Aqil bukan
sekadar hiburan, di ambil pada 30 Oktober 2013 daripada http://www.sinarharian.com.my/hiburan/aqil-story-bukan-sekadar-hiburan-1.71700
Les’ Copaque Production (2012). Official
Website di ambil Oct 10, 2012 from http://www.lescopaque.com.my
Mohd Amir Mat Omar & Md Sidin Ahmad
Ishak (2011), Understanding Culture Through Animation, From the World to
Malaysia, Jurnal Pengajian Media Malaysia / Malaysian Journal of Media
studies
Siti Isa. (2012) Malaysia: Transforming
through Animation and Museum Culture, diambil pada 30 Okt 2013 daripada