SEJARAH PEMBINAAN MASJID
ISI KANDUNGAN
1.0 PENGENALAN 2
2.0 MASJID SULTAN SALAHUDDIN ABDUL AZIZ SHAH 3
3.0 SEJARAH PEMBINAAN MASJID SULTAN
SALAHUDDIN
ABDUL AZIZ SHAH 8
3.1 Sejarah
Ringkas Masjid Sultan Salahuddin
Abdul
Aziz Shah 9
3.2 Fakta
Menarik Tentang Masjid Sultan
Salahuddin Abdul Aziz Shah 10
4.0 AKTIVITI-AKTIVITI YANG
DIJALANKAN DI MASJID
SULTAN SALAHUDIN
ABDUL AZIZ SHAH 11
5.0 KESAN-KESAN POSITIF KEPADA MASYARAKAT
TEMPATAN 17
6.0 KESIMPULAN 20
1.0 PENGENALAN
Kemasukan dan
penyebaran agama Islam ke Dunia Melayu-Nusantara bukan sahaja menyebarkan agama
dan mengenalkan tamadun baru, malah bersamanya Islam mengekalkan seni bina
masjid, tempat ibadah orang Islam (Nasir, 1995). Kerajaan Islam Sumatera,
Brunei, Jawa, Filipina, Patani dan Melaka juga terdiri. Perkembangan kerajaan
Islam itu memungkinkan pula tukang-tukang yang mahir memperlihatkan daya
kreativiti mereka. Mereka membina masjid yang seni binanya disesuaikan dengan
alam dan persekitaran setempat, khususnya iklim yang panas dan hujan sepanjang
tahun, serta dipadankan pula dengan bahan-bahan daripada kayu yang mudah
didapati tanpa menjejaskan fungsi masjid.
Seni bina Islam
telah ditonjolkan pada sepanjang sejarah Islam. Istilah ini merangkumi gaya
seni bina keagamaan sebagai mana juga bangunan-bangunan sekular, dan bersejarah
dan juga penyataan moden, pada pembinaan struktur yang telah datang di bawah
berbagai taraf pengaruh oleh kebudayaan Islam.
Menurut Hamdan
(1992), prinsip jenis-jenis gaya seni bina Islam adalah; Masjid, Kubur, Istana
dan Kota. Daripada empat jenis ini, gaya seni bina Islam dikembangkan dan
digunakan untuk bangunan-bangunan yang kurang penting seperti tempat mandi
awam, air pancut dan gaya seni bina tempatan.
Islam telah
menghidupkan pelbagai bentuk seni yang sesuai dengan kemajuan ilmu pengetahuan
semasa. Antaranya ialah seni khat, seni bina, seni suara, lagu dan irama, seni
sastera, dan seni pembuatan dan sebagainya. Masjid merupakan sebuah bangunan
yang bercorak keagamaan dan bukan sahaja berfungsi sebagai tempat ibadah,
bahkan juga sebagai tempat pertemuan umat Islam bagi membincangkan hal
kemasyarakatan dan kebajikan umat sejagat. Artikel ini akan membincangkan
beberapa aspek dalam seni bina masjid, sejarah asal-usul dan juga ciri-ciri seni
bina masjid yang dipilih iaitu Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah di Shah
Alam, Selangor.
2.0 MASJID
SULTAN SALAHUDDIN ABDUL AZIZ SHAH
Gambar 1: Masjid Sultan Salahuddin
Abdul Aziz Shah di waktu malam.
Masjid Sultan
Salahuddin Abdul Aziz Shah Merupakan masjid yang terbesar di Malaysia. Masjid
Negeri Selangor Darul Ehsan ini menjadi lambang keagungan dan kedaulatan agama
Islam di negeri ini. Perasmiannya oleh Sultan Selangor Darul Ehsan pada 11 Mac
1988 bersamaan 23 Rejab 1408 hijrah. Masjid ini mempunyai kubah yang terbesar
di dunia. Empat menara tinggi dibina di keliling kubah. Merupakan menara masjid
kedua tertinggi di dunia. Pembinaan masjid menggunakan teknologi terbaru. Kubah
luar berdiri 300 kaki dari paras bumi dan garis pusat 170 kaki menjadi kubah
agama yang terbesar pernah dibina sehingga kini. Bahagian luar kubah diperbuat
daripada kepingan aluminium berlipat dan mempunyai panel yang menarik berwarna
biru, tidak akan karat dan tahan beratus tahun.
Masjid ini
mempunyai dewan Sembahyang utama seluas 73,000 kaki persegi ditutupi oleh satu
kubah besar yang didokong oleh lapan tiang berbentuk empat persegi. Kubah itu
mempunyai garis pusat 170 kaki dan 180 kaki tinggi. Setiap tiang mempunyai
tangga dan dilengkapi lif. Ada tiga pintu masuk. Pintu masuk utama menghadap
pusat bandar Shah Alam. Dihiasi dengan pancutan air setinggi 70 kaki. Pintu
masuk Diraja terletak di sebelah kanan. Paip air untuk berwuduk paling moden
telah dipasang. Pengunjung hanya perlu menyuakan tangan dan air akan keluar
sendiri dan berhenti juga sendiri. Sebuah janakuasa tunggu sedia diadakan
semasa ketiadaan bekalan elektrik. Dijangka tidak memerlukan penyelenggaraan
selama 200 tahun. Bernilai RM18 juta.
Masjid Sultan
Salahuddin Abdul Aziz Shah juga merupakan salah satu lambang yang menyemarakkan
keagungan agama Islam dan kedaulatan penganut Islam di Malaysia. Acara perasmiannya
pada 11 Mac 1988, bersamaan dengan 23 Rejab 1408 Hijrah yang telah
disempurnakan oleh Duli Yang Maha Mulia, Sultan Selangor Darul Ehsan telah
menempa sejarah bukan sahaja kepada DYMM Sultan, tetapi juga kepada rakyat
Selangor seluruhnya. Sebagai Ketua Agama, DYMM Sultan telah mengikut sunnah
Nabi Muhammad s.a.w dengan mengilhamkan pembinaan masjid ini. Masjid Negeri
Selangor, pada masa kini merupakan masjid yang terbesar di Asian Tenggara.
Berupaya untuk menampung 24000 orang jemaah. Dengan menggabungkan seni bina
Islam dan Melayu, masjid ini terdiri daripada tiga tingkat. Pejabat, bilik
persidangan, bilik menyambut tamu dan bilik kuliah terletak di tingkat bawah,
dewan solat utama di tingkat satu, dan galeri di tingkat dua.
Gambar 2: Kubah Masjid Sultan
Salahuddin Abdul Aziz Shah
Gambar 3: Mimbar Masjid Sultan
Salahuddin Abdul Aziz Shah diukir oleh pengukir tempatan mengikut corak-corak
Islam pada masjid-masjid lama di Malaysia.
Selain mempunyai
kubah Masjid yang terbesar di dunia, Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah
juga mempunyai menara azan yang kedua tertinggi di dunia. Menara ini yang
ketinggiannya mencecah hampir 180 kaki dibina dengan menggunakan konkrit. Untuk
kemudahan pengguna, setiap menara dilengkapi dengan lif.
Antara lain
masjid ini juga mempunyai mimbar yang unik, mimbar masjid ini dibuat oleh
pengukir tempatan mengikut corak masjid-masjid lama di Malaysia. Berukuran 7
kaki tinggi. Pelantarnya 5 kaki persegi, berdiri di atas empat tiang dan
berbumbung batu marmar putih Mahsuri setinggi 30 kaki. Dihiasi dengan bintang
dan bulan sabit emas di atasnya.
Masjid yang juga
dikenali sebagai “masjid biru” di kalangan pelancong ini, mempunyai ciri-ciri
senibina yang menarik dengan hiasan dalamannya yang menakjubkan.
Gambar 4: Masjid Sultan Salahuddin
Abdul Aziz Shah dibina di atas kawasan seluas 14.6 hektar yang mana meliputi
sebuah taman dan tasik.
Gambar 5: Masjid Sultan Salahuddin
Abdul Aziz Shah, pandangan dari Taman Tasik (tasik Timur)
Figure 6: Masjid Sultan Salahuddin
Abdul Aziz Shah, kubah pada jarak dekat.
3.0 SEJARAH
PEMBINAAN MASJID SULTAN SALAHUDDIN ABDUL AZIZ SHAH
Masjid Sultan
Salahudin Abdul Aziz Shah diarahkan dibina oleh DYMM Sultan Salahuddin Abdul
Aziz Shah melalui Jabatan Kerja Raya pada Awal tahun 1975 (selepas Shah Alam di
ishtiharkan menjadi ibu Negeri Selangor). Masjid ini dibina oleh Jurubina
Bertiga pada Awal tahun 1977. Perletakan batu asas masjid ini disempurnakan oleh
Almarhum Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah pada 8 Mac 1980. Pembinaan masjid
ini bermula pada 1 Oktober 1983 dan telah siap dibina pada 15 Ogos 1987. Masjid
ini mula digunakan oleh semua umat islam pada 3 Disember 1987 (hari khamis) dan
selepas setahun kemudian masjid ini telah dirasmikan pada 11 Mac 1988.
Pembinaan masjid
ini mengambil masa selama 12 tahun. Pada asalnya projek ini dibina atas arahan
Sultan Salahuddin melalui Jabatan Kerja Raya (JKR) pada awal tahun 1975. Tahun
1977, Jurubina Bertiga Arkitek diketuai oleh Dato' Baharuddin Abu Kassim,
sebuah firma tempatan diberi kepercayaan dan tugas membuat penyelidikan yang
menyeluruh mengenai jenis-jenis dan rekabentuk masjid sebelum keputusan
mengenai rekabentuk sekarang dibuat. Beliau telah mengunjungi beberapa negara
Islam untuk melihat dengan lebih dekat rekabentuk masjid yang ada di
negara-negara berkenaan.
Jurubina Bertiga
Internasional Sdn Bhd berjaya menghasilkan satu reka bentuk yang unik, tidak
menyentuh mana-mana pihak dan boleh diterima oleh masyarakat Melayu. Struktur
masjid ini kombinasi seni rekabina tradisional Islam dan Asia Barat, India,
Barat dan ciri-ciri binaan Melayu asli.
Pembinaan masjid
RM160 juta di atas tapak seluas 35 ekar ini bermula pada 1 Oktober 1983.
Pelbagai firma dan pakar juga terlibat dalam pembinaannya. Mereka termasuklah:
- Tahir
Wong & Partners
- Brian
Moorhead & Partners, Manchester
- Pakatan
Internasional Malaysia
- Bina
Goodyear Bhd, Malaysia
- Satrick
Corporation (Korea)
- Baco
Contract Ltd
- Maju
Tenko Sdn Bhd
- O'Connor's
(Malaysia) Sdn Bhd
- Cahaya
Letrik Kompeni
Masjid Sultan
Salahudin Abdul Aziz Shah Merupakan masjid terbesar dan terunggul di Malaysia
dan di Asia Tenggara. Masjid berkubah biru ini dibina di atas kawasan seluas
14.6 hektar di pusat bandar Shah Alam.
Masjid yang juga
dikenali sebagai “masjid biru” di kalangan pelancong ini, mempunyai ciri-ciri
senibina yang menarik dengan hiasan dalamannya yang menakjubkan.
Masjid ini
berdiri megah dengan lanskapnya yang indah dan terletak di sebahagian Tasik
Shah Alam iaitu Tasik Raja Lumu yang
memisahkan Masjid ini dengan Pusat Sivik Shah Alam.
Masjid Negeri
ini melambangkan kebesaran Islam dan kepentingan agama sebagai agama rasmi di
Malaysia. Ia boleh memuatkan 16,000 jemaah pada satu masa dengan
kemudahan-kemudahan seperti dewan
kuliah, dewan seminar, perpustakaan, kelas-kelas bimbingan agama serta sebuah
dewan yang luas untuk upacara akad nikah serta ruang mengambil wuduk yang
canggih
3.1 Sejarah
Ringkas Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah
Arahan pembinaan: Oleh DYMM Sultan
Salahuddin Abdul Aziz Shah melalui Jabatan Kerja Raya
Tarikh arahan: Awal tahun 1975 (selepas
Shah Alam di ishtiharkan Ibu Negeri
Selangor pada 14 Febuari 1974)
Arahan kepada: Jurubena Bertiga
Tarikh diamanahkan: Awal tahun 1977
Perletakan batu asas: Oleh Almarhum
Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah pada 8 Mac 1980
Tarikh pembinaan: 1 Oktober 1983
Tarikh Sempurna: 15 Ogos 1987
Tarikh digunakan: 3 Disember 1987 (hari
khamis)
Tarikh dirasmikan: 11 Mac 1988
3.2 Fakta
Menarik Tentang Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah
Masjid
Sultan Salahudin Abdul Aziz Shah merupakan Masjid terbesar di Asia Tenggara.
Masjid ini juga mempunyai kubah masjid yang terbesar di dunia manakala menara
azannya adalah kedua yang tertinggi di dunia. Masjid ini berupaya memuatkan
24,000 jemaah dalam satu masa.
Struktur
kubah masjid ini menggunakan tiub aluminium yang ditutupi dengan 'Retvous
Enamelled Steel Panel'. Dan disebabkan oleh keistimewaan ini, Masjid Masjid
Sultan Salahudin Abdul Aziz Shah dijangka tidak memerlukan penyelenggaraan
selama 200 tahun.
Antara
lain, tapak masjid ini dipilih sendiri oleh baginda Masjid Sultan Salahudin
Abdul Aziz Shah. Baginda turut menghadiahkan 4 lampu chandelier bernilai lebih
RM2 juta dan sebuah jam antik berusia 600 tahun bernilai lebih RM200 ribu yang
dibeli di Hongkong. Selain itu Baginda Sultan juga menyumbang elaun Baginda
selama 4 bulan kepada Masjid Negeri.
Struktur
masjid adalah kombinasi seni rekabentuk tradisi Islam dan Asia Barat, India,
Barat dan ciri-ciri binaan Melayu Asli. Kubah dalaman dan luar terletak di atas
alang bulat setinggi 24 kaki dan 14 kaki lebar. Di bahagian luar mempunyai
panel enamel yang dihiasi Khat al Quran berwarna biru dan berlatar belakang
panel kelabu.
Tulisan
khat adalah hasil kerja penulis khat Mesir, Sheikh Abdel Moneim Mohamed Ali El
Sharkawi. Usaha membuat khat ini dilakukan oleh Emaillierwerk dari Hannover,
Jerman Barat.
4.0 AKTIVITI-AKTIVITI YANG DIJALANKAN DI
MASJID SULTAN SALAHUDIN ABDUL AZIZ SHAH
Masjid merupakan
tunggak kepada kekukuhan dan kerukunan masyarakat setempat dalam menongkah
arus kebangkitan Islam. Ia menjadi
lambang keagungan Islam kerana ia merupakan institusi pertama yang telah
didirikan oleh Rasulullah SAW apabila baginda berhijrah ke Madinah. Semenjak
terbinanya masjid yang pertama itu dan
sepanjang sejarah awal Islam, masjid merupakan pusat penyebaran sinar Islam dan
juga pusat pentadbiran awam.
Secara
tuntasnya, masjid bukan sahaja dilihat sebagai tempat beribadat dan membaca al-
Quran tetapi sebagai pusat kegiatan masyarakat dalam aspek pendidikan,
kemasyarakatan, kebajikan serta untuk kepentingan dan pertemuan bagi orang
Islam. Masjid juga berperanan sebagai sumber pertumbuhan harta- harta wakaf
yang selanjutnya memantapkan lagi fungsi tradisi masjid sebagai pusat dakwah,
pembangunan ilmu dan sains Islam.
Masjid Sultan
Salahudin Abdul Aziz Shah memainkan peranan yang penting dalam masyarakat islam
di Shah Alam. Selain menjadi ‘landmark’ paling popular di negeri Selangor,
Masjid Sultan Salahudin Abdul Aziz Shah juga memberi faedah kepada masyarakat
tempatan dengan adanya aktiviti-aktiviti di bawah;
- Tempat Ibadat dan Dewan Syura
Selain tempat ibadat, Masjid merupakan Dewan Syura umat Islam. Di zaman
Rasulullah perbincangan secara syura dibuat sebelum memasuki perang Uhud, Ahzab
dan lain-lain peperangan. Di zaman Khulafak Alrasyidin, Masjid Nabawi digunakan
sebagai tempat membincangkan masalah perang, perjanjian-perjanjian, majlis
perdamaian dan masalah-masalah politik.
Masjid Sultan Salahudin Abdul Aziz Shah
menjadi lokasi utama ibadat umat islam setiap hari. Ibadat sembahyang
Jumaat juga diadakan seminggu sekali di masjid ini dan acara tahunan
termasuklah sembahyang sunat aidilafitri dan aidiladha.
- Aktiviti Kebajikan dan nasihat
Masjid Sultan Salahudin Abdul Aziz Shah
berfungsi menguruskan kutipan zakat dan sedekah dan pembahagian
harta-harta tersebut kepada pihak-pihak yang memerlukan. Ini dapat dilihat
dengan kewujudan kaunter Pusat Zakat Selangor di Masjid tersebut. Kaunter
tersebut yang dibina berhampiran Bilik Kuliah dan Bilik Wuduk Lelaki memudahkan
masyarakat berurusan dengan lembaga zakat pada bila-bila masa.
Gambar 7: Kaunter Zakat di Masjid
Sultan Salahudin Abdul Aziz Shah
- Aktiviti Pendidikan setempat dan
latihan
Peranan terpenting Masjid di zaman awal Islam ialah dibidang pendidikan.
Masjid Nabawi mengeluarkan generasi Islam pertama yang dikenali sebagai
‘Generasi Al-Quran Yang Ulung’ yang mempelopori bidang kepimpinan Islam. Selain
Masjid Nabawi, Masjid di Baghdad, Sham, Sana’a, Al-Azhar Mesir, Tunisia,
Maghribi dan Andalus memainkan fungsi yang sama.
Menyedari hal ini, pihak pengurusan di Masjid Sultan Salahudin Abdul Aziz
Shah sentiasa mengajurkan majlis ilmu di
Masjid tersebut. Majlis-majlis tersebut termasuklah Forum Perdana Ehwal Islam
dan juga Tilawah Al-Quran peringkat negeri.
Dan pada setiap minggu, sebuah klinik yang dinamakan klinik Al-Fatihah
akan dianjurkan secara percuma untuk memperbaiki Rukun Qauli peserta. Klinik
ini yang mana diadakan pada pukul 11.45 pagi setiap Jumaat mendapat sambutan
dari orang ramai.
Gambar 8: Klinik Al-Fatihah
- Aktiviti sewaan bilik dan dewan
Masjid Sultan Salahudin Abdul Aziz Shah juga ada menawarkan sewaan bilik
atau dewan kepada orang ramai yang ingin menjadikan lokasi masjid tersebut
sebagai lokasi majlis mereka.
Antara lokasi yang sering menjadi pilihan orang ramai adalah Dewan
Seminar Masjid Sultan Salahudin Abdul Aziz Shah
yang mampu menempatkan sehingga 100 orang pengguna dalam satu-satu masa.
Antara lain, bagi mereka yang ingin mengajurkan majlis berbuka puasa
ataupun kenduri boleh juga menyewa Dewan Makan Masjid Sultan Salahudin Abdul
Aziz Shah yang lengkap dengan kemudahan-kemudahan asas.
Gambar 9: Dewan Makan Makan Masjid Sultan
Salahuddin Abdul Aziz Shah
Gambar 10: Dewan Seminar Masjid Sultan
Salahuddin Abdul Aziz Shah
- Aktiviti pelancongan dan penyebaran
Islam
Keindahan senibina Islam khususnya melalui pembinaan masjid telah menjadi
daya tarikan pelancong di seluruh dunia.
Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah memang kaya dengan keindahan
senibina Islam.
Di Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, disamping menikmati
keindahan senibina Islam, para pelancong yang berminat untuk mengetahui dengan
lebih lanjut mengenai Islam boleh menyertai program Pemandu Pelancong Masjid
yang dimulakan oleh Islamic Outreach ABIM (IOA) pada tahun 2003.
Pihak Jabatan Agama Islam Selangor dan Pengurusan Masjid memberi mandat
untuk pihak Islamic Outreach ABIM bagi mengendalikan projek MTG ini sepenuhnya
di Masjid. Projek ini dibawah pengurusan IOA dibantu oleh Ahli Jawatankuasa
IOA-MTG, Koordinator dan Sukarelawan-Sukarelawan yang berminat.
5.0 KESAN-KESAN
POSITIF KEPADA MASYARAKAT TEMPATAN
JAIS telah
mengadakan Sistem Pembangunan Masyarakat Masjid iaitu suatu sistem sukarelawan
di masjid-masjid agar aktiviti-aktiviti yang dilaksanakan di masjid dapat
dipantau untuk tujuan perluasan tanggungjawab, pengiktirafan dan penghargaan
menerusi anugerah dan sebagainya. Sehubungan dengan itu, Masjid Sultan
Salahuddin Abdul Aziz Shah telah dilihat banyak memberi kesan positif kepada
masayarakat setempat sejak masjid itu dibina. Kesan-kesan positif yang dilihat
termasuklah:
1. Tempat Masyarakat Melakukan Aktiviti
Bermoral dan Sosial
Setelah
diiktiraf antara masjid yang bergerak aktif dan kreatif, Masjid Sultan
Salahuddin Abdul Aziz Shah telah memberikan sumbangan yang besar kepada
masyarakat Melayu-Islam Shah Alam dan sekitarnya. Masjid ini telah berjaya
menarik dan mendekatkan masyarakat Melayu-Islam Shah Alam kepada masjid dalam
melakukan pelbagai aktiviti yang bermoral serta pembangunan sosial masyarakat.
Dengan aktiviti yang dianjurkan oleh masjid sebagaimana yang telah dijelaskan
sebelum ini, hal tersebut menunjukkan masjid tersebut menjadi tempat untuk para
jemaah berkumpul tidak kira apa jua usia untuk melakukan pelbagai aktiviti
bersama-sama di samping mengimarahkan lagi masjid. Selain mewujudkan sifat
kerjasama, masjid juga mampu menimbulkan sifat asih sayang masyarakat terhadap
Islam kerana dengan sifat ini dapat mewujudkan rasa penghayatan dan kefahaman
yang betul. Maksudnya, masyarakat akan sentiasa mahu pergi ke masjid bukan
sahaja untuk melakukan ibadah tetapi untuk bersama-sama saudara yang lain
melakukan pelbagai aktiviti yang menjana pemikiran dan kecerdasan tubuh badan
mereka (Siti Noorasikin & Ezad Azraai, 2009).
Tambahan
pula, mereka telah sedar betapa pentingnya masjid dalam kehidupan mereka dengan
adanya aktiviti yang sentiasa dijalankan oleh masjid dapat menghidupkan Islam
dalam setiap aspek kehidupan mereka. Oleh itu, perlulah aktiviti sebegini
sentiasa dijalankan setiap masa agar dapat menjamin keutuhan agama Islam dan
umat Islam di Malaysia dapat menghayati Islam dengan betul (Suriani, 2007).
2. Memberi Pendidikan kepada Masyarakat
Melayu-Islam
Masjid
Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah turut memberi sumbangan melalui pendidikan
Islam yang diajarkan kepada masyarakat Melayu Malaysia. Kefahaman masyarakat
terhadap kehidupan Islam yang sebenar dapat dimudahkan melalui pendidikan. Hal
ini disebabkan pendidikan Islam yang diajarkan merangkumi secara keseluruhan
berkenaan ilmu agama seperti al-Qur’an, tajwid, tauhid, ibadat, faraid dan
hadis. Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah menawarkan kelas pendidikan
Islam adalah untuk membantu masyarakat Melayu terutamanya golongan pelajar sekolah
kerajaan dan golongan dewasa mendalami Islam. Golongan dewasa belajar tentang
pendidikan Islam di masjid adalah untuk menambahkan ilmu agama yang sedia ada
(Zaharah, 2009).
Pendidikan
Islam yang ditawarkan oleh masjid bukan hanya ingin dipelajari oleh masyarakat
Islam bahkan ia turut ingin dipelajari oleh masyarakat non-Muslim. Hal ini
menunjukkan golongan seperti itu telah tertarik hati dengan Islam walaupun
mereka tidak terus memeluk Islam. Kebanyakan mereka hanya sekadar ingin tahu
dan amat menghormati agama Islam dan umat Islam itu sendiri. Mereka berasa
selasa dengan agama Islam yang menunjangi kehidupan umat Islam seharian
(Norlaila, 2009).
3. Menghidupkan Semangat Musyawarah
Masjid
adalah tempat untuk bermusyawarah, bukan sahaja di antara para pentadbir dengan
jawatankuasanya, juga pentadbir dengan jemaahnya, bahkan di antara sesame
masyarakat setempat. Pada kebiasaanya imam masjid atau ahli jawatankuasa dapat
bertindak sebagai penyelesai masalah atau apa pertikaian yang dihadapi oleh
masyarakat setempat. Apa jua perancangan atau projek baru yang bertujuan untuk
meninggikan syiar Islam dan menghidupkan semangat keislaman perlulah
dibincangkan bersama.
Bagi
menjayakan lagi peranan Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah ke peringkat
maksimum, pihak masjid turut mengadakan dialog komuniti di antara Ahli
Jawatankuasa masjid dan masyarakat dari masa ke masa. Sehinggakan, pertemuan
ini berjaya mengumpulkan ketua-ketua agama lain dan juga ahli politik daripada
parti yang berbeza atas dasar toleransi dan perdamaian. Dialog ini dilihat
sebagai satu kejayaan Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah dalam menyatukan
masyarakat sama ada beragama Islam atau tidak. Ia juga secara tidak langsung
sebagai satu dakwah kepada golongan bukan Islam dalam bermuamalah dengan
mereka.
4. Membantu membanteras jenayah
Pihak
masjid turut membantu membanteras jenayah dengan mengaktifkan Biro Nahi Munkar.
Ia berkerjasama dengan Majlis Perbandaran Shah Alam (MBSA) dan Polis Di Raja
Malaysia (PDRM) dalam usaha membanteras jenayah sivil dan syariah serta gejala
sosial yang kian merunsing. Biro Nahi Munkar mendapat penghargaan pada tahun
2011 sempena hari polis dari Ibu Pejabat Polis (IPK) Shah Alam atas
sumbangannya membantu membanteras jenayah dalam kalangan masyarakat.
5. Menggalakkan pembangunan ekonomi
Masjid
Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah memberi peluang kepada peniaga dengan
mewujudkan bazar jumaat pada hari jumaat. Dianggarkan lebih 50 buah gerai
dibuka pada hari jumaat dan ia secara langsung membantu masyarakat setempat
menjana ekonomi melalui penjualan barang-barang dan makanan. Bayaran yang
dikenakan hanya RM10 untuk satu tapak perniagaan.
6.0 KESIMPULAN
Secara
keseluruhannya, konsep kesenian menurut Islam sebagai memenuhi naluri asasi
manusia yang mengarah kepada keselamatan dan kesenangan. Islam itu diturunkan
untuk memberi petunjuk kepada manusia bagaimana mewujudkan kesenangan di dunia
dan di akhirat. Kesenian adalah jawapan kepada fitrah manusia yang memerlukan
kesenangan. Seni itu harus mempunyai unsur moral dan kesenangan yang diusahakan
itu haruslah tidak merosakkan keselamatan. Seni juga tidak seharusnya melampaui
batas-batas yang digariskan di dalam syariat. Seni bina merupakan mercu tanda
bagi melambangkan kesatuan dan keharmonian umat Islam sejagat. Ia merupakan satu
asas yang penting di dalam membina sesebuah tamadun Islam seperti zaman-zaman
terdahulu. Kewujudan seni bina Islam telah berjaya menarik minat masyarakat
dunia kerana keunikan seni bina itu tersendiri.
Masjid merupakan
tunjang utama dalam pembangunan masyarakat Islam di Malaysia kerana dengan cara
ini dapat menyubur dan mengukuhkan Islam dalam hati masyarakat dan agama Islam
dapat kekal bertapak di bumi Malaysia. Bahkan, masjid menjadi pusat
menghimpunkan pelbagai golongan usia dalam melakukan pelbagai aktiviti bersama.
Walaupun Kerajaan Malaysia sentiasa mengambil berat terhadap kewangan
masyarakat Islam. Mereka tetap memantau kebajikan masyarakat. Kemajuan Islam
bergantung sepenuhnya kepada kebijaksanaan masyarakat Islam menggunakan peluang
yang diberi dengan sebaik mungkin.
APENDIKS
RUJUKAN
/ REFERENSI
Abdul
Halim Nasir (1995), Seni Bina Masjid di Dunia Melayu-Nusantara.
Selangor: Universiti Kebangsaan Malaysia
Ahmad
Kamal Abdullah (1990), Kesenian Islam. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan
Pustaka.
Hamdan, A. (1992). Penggunaan dekorasi senibina Islam
dalam senibina masjid di Malaysia/Hamdan Bin Arifin (Doctoral dissertation, Universiti
Teknologi MARA).
Manja
Mohd Ludin et.al (1995), Aspek-Aspek Kesenian Islam. Kuala
Lumpur: Dewan Bahasa Pustaka.
Nasir, A. H. (1995). Seni bina masjid di dunia
Melayu-Nusantara. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.
Siti Noorasikin Tumiran & Ezad Azraai Jamsari. 2009. Laporan Kajian Lapangan
Ke Singapura Kali Pertama. Pendidikan Islam di Singapura
masa kini. Masjid Assyafaah, Sembawang,
Singapura, 8-11 Jun.
Suriani Sahran.
2007. Laporan Latihan Amali/Industri FPI. Masjid Assyafaah (Pusat Hadis @ Darul Hadis), Singapore, 7 Mei-2 Julai.